Veckobrev v. 6
Förra veckan
arbetade vi med känselsinnet. Vi pratade om hur man upplever olika saker och
varför känseln är viktig. Vi har även pratat om bokstaven K och att den kan
uttalas som tj-ljud.
En sak som gjorde mig väldigt glad var att barnen sa att de saknade att skriva! ”Vi har inte fått skriva så mycket sedan vi började efter jullovet!” Alltså den känslan när man bara vill hoppa av glädje. Självklart skulle de få skriva! Barnen fick skriva på tankekartan den här gången.
Barnen har fått känna
efter vad som finns i lådan, beskriva och förklara för de andra i klassen vad
det var de kände. Tillsammans fick de klura ut vad som fanns däri, väldigt
roligt.
Vi har lekt Bulleri bulleri
bock, gått på känseljakt i grupper inomhus och gjort en känselkub.
På utedagen förra veckan fick barnen i uppdrag, att i smågrupper om tre, hitta olika saker och sedan presentera för gruppen. De
flesta barnen tyckte det var kul men så har vi någon enstaka som tycker det här
med grupparbete är lite jobbigt. Det är egentligen inget stort men jag förklarade
för barnen att det är jättebra att träna på att jobba i grupper eftersom grupparbeten
och redovisningar är återkommande i skolan och det är jättebra att börja öva på
det lite försiktigt så tidigt som möjligt. De köpte det! ;)
Vecka 6
Den här veckan var
det luktsinnet som stod på agendan. Jag har läst för barnen, de har fått titta
på faktafilmer och testat experimentera med vårt luktsinne. Barnen har fått
lukta på många olika saker medan de blundade och gissa vad som döljer sig i
burkarna. De gissade rätt på allting!
Vid ett annat
tillfälle gjorde vi ett annat experiment med kanel och vanilj. Finns ett
avsnitt ur serien Tiggy testar, om ni vill testa det hemma. https://urskola.se/Produkter/172318-Tiggy-testar-Trott-i-nosen
Språk
Vi har läst i
barnens temaböcker och pratat om skillnaden mellan ord och mening, att en mening
består av ord, börjar med en stor bokstav och slutar med en punkt.
Matte
Inom matematiken
barnen arbetat färdigt med sina geometrihäften och vi har även pratat om fler
former och tittat på likheter och skillnader.
Utedag
På vår utedag
stannade vi kvar på skolan och passade på att leka med snön. Vi lekte lekar och
gjorde snöänglar. Det blev inga uppdrag utomhus, men det blev ändå diskussioner
om att snön har en speciell doft.
En sak som gjorde mig väldigt glad var att barnen sa att de saknade att skriva! ”Vi har inte fått skriva så mycket sedan vi började efter jullovet!” Alltså den känslan när man bara vill hoppa av glädje. Självklart skulle de få skriva! Barnen fick skriva på tankekartan den här gången.
Här har de skrivit om deras favoritdoft och något de tyckte luktade äckligt. Titta vilka duktiga
skribenter vi har i klassen!
Vi skrev en gemensam
saga, barnen fick i par komma på en mening och så skrev jag ner det så barnen
kunde se det på storskärmen. Det är ett
bra sätt att visa barnen exempel på hur man skriver.
Eftersom det var
stor efterfrågan på skrivandet, tog jag fram iPad och dator och erbjöd de som
ville skriva få göra det. Några satt i skrivpar och skrev under sin fria
lekstund. Det var roligt att höra de prata om hur man ska stava och att det ska
vara mellanrum och punkt. Man blir bara lycklig över att höra hur de resonerar.
Riktiga små guldkorn som förgyller mina dagar!
Info
- Tisdag 14 februari går röda gruppen till biblioteket
- Fredag 17 februari är det pyjamasparty
Tack för den här veckan och jag önskar er alla en trevlig helg!
Amina