Veckobrev v. 48

Hej alla!

Hoppas ni har haft en bra vecka och att ni har en skön helg. 

Språk
Istället för veckans bokstav har vi haft veckans fördjupning! Vi har pratat om advent och bland annat lärt oss att ordet advent betyder ankomst och kommer från Latin. Vi vek våra egna adventsstjärnor som nu pryder vårt klassrum.

Matte
Den här veckan har vi inte arbetat med något specifikt område i matematiken utan vi använder matematik i vardagen t.ex. när barnen dukar åt varandra, när de ställer upp, ordningstal (vem som kom in först, andra etc.). Vi pratar även om dagens datum, vilket tal kommer före/efter, dubbelt/hälften osv.

Julkalender
Vi startar dagen med en mysig samling och tittar på julkalendern; Selmas saga. På eftermiddagen lyssnar vi även på lyckoborgen. Vi samtalar om innehåll och barnen övar sin hörförståelse.



Utedag
Det blev ingen utedag i torsdags, vi stannade kvar på skolan och pysslade istället. Vi förvandlade klassrummet till en pysselverkstad. Det var väldigt trevligt! Nu står där en filur och kikar på oss i klassrummet!













Ljudvolym och arbetsro i klassrummet
Jag vill uppdatera er föräldrar på hur vi har det i klassen. Många av våra barn är väldigt pratglada och vill gärna bli hörda och sedda. Självklart får de prata av sig när vi har samling eller när tillfälle ges. Vid samlingstillfällen tränar vi på att vänta på vår tur och lyssna på andra. Vi övar varje dag på hur vi bemöter varandra, men jag upplever att det ändå blir för ”snackigt”. Det är många som pratar på en och samma gång vilket leder till att alla försöker överrösta varandra och till slut sitter ett 10-tal barn och skriker! Istället för att prata med varandra skriker de. 

Ljudvolymen kan bli så hög att några barn sitter och håller för öronen. Jag känner att jag måste stå upp för dessa barn! Jag har inte sett det som ett problem förut, men nu upplever jag att det börjar bli jobbigt för alla. Jag vill inte behöva  höja rösten och vara ”sträng”, men under den senaste tiden har det tagit oerhört mycket energi att få ner ljudvolymen. Jag ser gärna att ni pratar med era barn om detta där hemma.

Jag vet att barnen fortfarande är små och jag förstår att det är en stor omställning för de att komma från förskolans värld till skolan och att det inte kommer naturligt av sig att stiga in i ett klassrum, sitta tyst på sin plats, vänta på sin tur, osv. Nu har barnen gått i skolan i snart en hel termin, och någon gång måste de lära sig att vi måste göra det bästa av den tid vi har tillsammans i skolan. Förskoleklasstiden ska förbereda barnen inför fortsatt skolgång. Snart är de plötsligt 7 år och ska börja 1:an!

Ända sedan starten har jag varit tydlig med att jag lägger stor vikt på socialt samspel. Vi vill ha en bra gruppdynamik, vi vill att alla barn ska känna sig trygga och utvecklas, inte bara kunskapsmässigt, utan även socialt. Vi jobbar ständigt med den sociala delen och det är en av de största utmaningarna i vår klass.

Anledningen till varför jag tar upp detta nu är att miljön i klassrummet berör alla och allt vi gör.

Jag har hittills använt olika strategier för att vi ska ha ett behagligt klimat i klassrummet. En sak som barnen älskar är våra knäpptysta minuter under lunchen, det är en superduper bra strategi och det har funkat alldeles utmärkt! Vi brukar berömma de mycket för det!


Collecting stars
Nu har jag börjat med ett belöningssystem, Collecting stars, där barnen tillsammans ska samla stjärnor. Det blir anonymt för barnen för de får aldrig veta vem som bidrar till stjärnorna. Jag och Robert drar ett namn ur slumpenburken och håller ett extra öga på ett barn under en dag. Om det barnet sköter sig får hela klassen en stjärna, om barnet inte sköter sig får klassen ingen stjärna. För att inte peka ut någon berättar vi inte vem det är vi håller koll på, vare sig de sköter sig eller inte. Det innebär att vem som helst kan vara den utvalde och på så sätt får de tänka till lite extra. När klassen samlar ihop 24 stjärnor får de tillsammans bestämma vad de vill göra under en hel timme. Barnen blev mest glada över att de får göra vad de vill under en HEL timme! De tycker det är en jätte bra deal, så vi kör på det! Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar och vad de kommer fram till. :)

Info om nästa vecka
  •       På tisdag ska blåa gruppen till biblioteket.
  •        Teater på tisdag efter lunch!
  •        På fredag kommer vi ha Nobelmiddag. Vi kommer att få finmat från köket och ska duka långbord. Vi kommer att ha finkläder, och om barnen vill får de också komma finklädda! :) 


Allt gott!
Amina

Populära inlägg i den här bloggen

Veckobrev v. 37

Veckobrev v. 7

Veckobrev vecka 50